|
| | Какво представлява кариерното консултиране? | Кариерното консултиране е процес, при който специално подготвено лице (кариерен консултант) ни оказва съдействие за взимане на решение по въпрос, свързан с кариерата. | Кога се нуждаем от кариерно консултиране? | - Когато правим избор как и къде да продължим образованието си;
- Когато искаме да разберем коя е най-подходящата кариера за нас – да научим повече за своите способности, интереси, ценности, личностни характеристики и потребностите от професионално развитие;
- Когато имаме нужда от повече информация за пазара на труда, изискванията на работодателите и възможностите да се реализираме успешно;
- Когато искаме да научим как и къде да търсим работа или стаж и как да се представим добре на работното място;
- Когато имаме нужда от информация как да започнем собствен бизнес;
- При смяна на професията и необходимост от допълнителна квалификация;
- Когато искаме да подобрим уменията си за самооценка или да се научим как да взимаме решения, да планираме и управляваме кариерата си.
Кариерното развитие е процес, който обхваща желия ни живот, така че необходимост от консултиране може да възникне във всеки етап от живота ни. | Как да се свържем с кариерен консултант? | Координати на Университетските кариерни центрове | Компетенции на кариерните консултанти | За да предоставят качествени услуги и актуална информация относно възможностите за намиране на работа, тенденциите в заетостта и изискванията за обучение и квалификации, кариерните консултанти преминават специализирано обучение.
Една от програмите за сертифициране на кариерни консултанти е международната програма Global Career Development Facilitator (GCDF), създадена през 2000 година в САЩ. В момента по нея са обучени над 40 000 кариерни специалисти от цял свят и близо 120 в България.
Сертифицираните по GCDF кариерни консултанти притежават следните компетенции: - Оказване на помощ и улесняване на кариерния процес
- Информация за пазара на труда
- Оценяване в процеса на кариерно развитие
- Работа с представители на различни социални групи и културни общности
- Етични и правни въпроси
- Теоретични модели на кариерно развитие
- Умения за намиране и задържане на работа
- Обучение на клиенти и колеги
- Управление и реализация на програми за развитие на кариерата
- Маркетинг на услугите по кариерно развитие
- Супервизия
|
| |
|