Младите хора имат нужда от професионално съдействие, за да направят своя успешен кариерен избор и искат да се обучават в предприемачество и умения за заетост. Това са най-важните изводи от проучването на професионалната ориентация и интереси на учениците, проведено през септември от Фондация на бизнеса за образованието (ФБО). Проучването обхваща 181 родители и 610 ученици от 2 до 11 клас в 3 столични училища, в които от тази учебна година стартираха клубове Кариера. Това са: 96 средно общообразователно училище „Лев Н. Толстой”, Профилирана гимназия с изучаване на чужди езици „Свети Методий” и 142 основно училище „Веселин Ханчев”. Анкетите илюстрират, че с нарастване на опита и информацията младите хора губят ориентация и увереност в себе си. Нашите цели са да утвърдим кариерните услуги в училище, които ще помогнат на учениците да взимат информирани решения, да придобият различни практически умения и ще улеснят тяхната успешна кариера, коментира Гергана Раковска – председател на ФБО. Надяваме се да привлечем и други съмишленици и да създадем мрежа от училищни клубове Кариера, които да станат постоянно действаща структура, както е във всички модерни училища по света, допълни тя. Според данните от проучването, половината от учениците от 5 до 11 клас биха се обърнали към кариерен консултант, за да развият умения за заетост и бизнес. Това показва, че е необходимо в средните училища да се въведат практически модули по предприемачество и преносими умения, ценени във всяка работна среда. Такива са и целите на проекта Клуб Кариера на ФБО, който спечели финансиране от Европейския социален фонд чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Инициативата е насочена към подпомагане на младите хора в тяхното професионално и лично развитие като направи училището по-привлекателно за тях. Разнообразните общоучилищни дейности - Карнавал на професиите, викторина, Ден на ученика, състезания „Искам да стана”, както и часовете по кариера и личностно развитие - по увлекателен начин ще запознаят младите хора със света на професиите и ще им помогнат да развият различни умения – екипност, взимане на решения, убедително представяне, планиране, комуникация и много други. През октомври в трите училища започва конкурс „Защо уча”, в който учениците ще могат да пресъздадат – с избрано от тях изразно средство (есе, рисунка, снимка, песен, плакат и др.) своята идея за ролята на училището като подготовка за живота и професията. Директорите на училищата, в които са изградени пилотните клубове Кариера, очакват интересните и полезни дейности да стимулират мотивацията и инициативността на учениците и да увеличат тяхната конкурентоспособност. Вижте резултатите от проучването тук: |